Overnight oats - recept.

Jaha hörni, overnight oats (davosgröt) alltså. Time to show you the magic, haha!
 
Här är originalreceptet.
1 dl fiberhavregryn
1 dl yoghurt (vanlig, turkisk eller kvarg)
1 dl mjölk (valfri sort)
1 msk chiafrön
Sötning
Valfri smaksättning
 
Blanda alla ingredienser i en skål. Jag använde mig av lätt vaniljyoghurt, 50/50 av mandelmjölk & vanlig, stevia & en liten sked jordnötssmör.Sätt plast över skålen och ställa in i kylen över natten, eller i minst 3 timmar.
Det går att variera i all oändlighet verkligen. Mosa frukt eller bär och ha i oatsen. Kakao, jordnötssmör, kokos, kanel kan man tex ha som smaksättning.
 
 
Jag var inte nöjd med bara overnight oats utan jag valde att varva oatsen med banan & chokladkvarg. Chokladkvargen rörde jag ihop av kvarg, kakao (efter smak), stevia & lite vaniljpulver (obs pulver, ej socker). Till sist toppade jag det med en jordgubbssås gjord på några jordgubbar som jag lätt värma, mosade och strödde i en skvätt stevia. Pauluns hallon & kakao granola på toppen. Servera gärna i ett glas, blir ju förbaskat fint att titta på. Man kan självklart äta oatsen precis som den är om man hellre vill det. Toppa bara med frukt, bär eller müsli och njut! Perfekt om man har bråttom på morgonen att ha frukosten färdig.
 
Pink - Overnight oats med smak av jordnötssmör varvat med hallonkvarg, jordgubssås. Toppad med flingor & färska hallon.
Chocolate - Overnight oats med smak av jordnötssmör varvat med choklad&banan-kvarg. Toppad med jordnötssmör, kakaonibs & färska hallon.
 
 
Den rosa avnjöt jag igårkväll som sagt och den är gjord på samma overnight oats som jag skrev om. Jag har bara bytt ut chokladkvargen mot hallonkvarg. Värm hallon, mosa & i med stevia. Blanda hallonen med kvarg. Varva hallonkvarg, overnight oats, jordgubbssås & toppa med flingor, några hallon & ytterligare lite jordgubbssås. R fick en med choklad men istället för att skiva banan att varva med så mosade jag ned banan i chokladkvargen.
 
Som ni märker kan man göra detta precis så nyttigt man vill, bara att anpassa ingredienserna. Låt kreativiteten flöööööda!
 
Piece of cake!
 
/ Sandr0o

Kommentarer
Postat av: Kim

Verkar supergott! Måste testas! :D

Svar: Det ÄR jättegott ;D hope you like it!
Sandr0os


Prata med mig:

Namn:
Remember me?

E-postadress:

URL:

Kärleksbrev:

Trackback