Chicken tikka masala.



Shit pommes frites. Jag känner att det är min plikt att dela med mig av vad vi åt till middag, för det var utomordentligt gott. Mina smaklökar dansade bokstavligen talat salsa. Jag har lagat chicken tikka masala förut men denna gången blev det bättre än bäst och med en sallad som passade helt perfekt till och lyfte hela rätten.

600 g kycklingfilé, i lagom stora bitar
2 gula lökar, tunt skivade
en tumstor bit färsk ingefära, finhackad
1 röd chili, fint hackad
1/2 kruka färsk koriander (delad i blad och stjälkar, hacka stjälkarna)
matolja
lite smör
400 g krossade tomater
400 ml kokosmjölk
Kryddpasta
salt, peppar

Kryddpasta:
2 vitlöksklyftor
1 tumstor bit färsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk rökt paprikapulver
2 tsk garam masala
1/2 tsk salt
2 msk matolja
2 msk tomatpuré
2 färska röda chili
1 msk kokosflingor
1/2 kruka färsk koriander

Skala vitlöken och ingefäran. Blanda alla ingredienser i en matberedare, och kör till en jämn kryddpasta.

Hetta upp lite matolja i en djup stekpanna eller gryta, och fräs löken, chilin, ingefäran och korianderstjälkarna på medelhög värme i ca 10 minuter. Rör om så det inte bränner vid. Tillsätt kryddpastan och kycklingen. Rör om ordentligt och krydda med lite salt och peppar. Häll på kokosmjölken och tomaterna, och 3-4 dl vatten. Koka upp, täck med lock och sänk värmen. Koka på låg värme i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Jag gjorde en specialsallad till maten, dels för att den passar utmärkt till lite mer exotiska maträtter. Så varsågoda!


Isbergssallad
Rödlök
Tomat
Gurka
Persiljeblad
Koriander
Citron
Salt
Peppar

Hacka allting pyttepytte smått, ta rejält med persiljeblad (en hel kruka, minst), en näve koriander, blanda alltihopa och pressa över en hel citron, salta & peppra lite. Voila!

Till tikka masalan serverade jag piffigt ris med gurkmeja, stjärnanis och paprika pulver. Ser fantastiskt gott ut och smakar minst lika bra. Jag älskar piffigt ris (kan vara lite allt möjligt), som jag då kallar det.

Try it, du kommer inte ångra dig!

/ Sandr0o


Kommentarer
Postat av: research paper

Every winter I try to go to some warm country. It's always amazing rest there.


Prata med mig:

Namn:
Remember me?

E-postadress:

URL:

Kärleksbrev:

Trackback