Smakis för första gången.

Idag har lillan för första gången fått smaka på lite mat, nämligen potatis. Det mesta av maten hamnade väl utanför munnen skulle jag tro. Hon höll kvar det i munnen en stund men spottade ut det mesta efter en stund. Hon fick också lite kväljningar men verkade ändå ganska nyfiken. Men det är ju inte så konstigt egentligen att hon får lite kväljningar när hon är van att bara suga i sig maten och så helt plötsligt kommer det någon helt annan konsistens i munnen.
Jag tycker att det var hur kul som helst att sitta och mata och se reaktionen. Jag längtar redan tills imorgon, så får vi se om hon spottar lika mycket då. R stod med kameran i högsta hugg såklart, detta måste finnas dokumenterat!
Nu testar vi potatis i några dagar så att hon får vänja sig med den smaken och nästa smakis blir morötter. Spännande spännande!

     
  
Mamma, vad är det för konstig mat jag får idag? Hur ska jag äta det här?


En till rolig sak som har hänt är att vi har hört lillans första skratt. Visserligen är det inte ett "helt" skratt ännu utan man hör bara hur hon börjar skratta och så slutar hon. Men utan tvekan så är det ett skratt. Lillan hade skrattat till första gången i lördags när han busade med henne på skötbordet. Då var jag kvar hos Kimmi och kikade klart på eurovision så det missade jag tråkigt nog. Men idag har lilla tjejen skrattat till sådär några gånger när jag busade med henne. Hoppas resten av skrattet kommer snart också. Så himla roligt när det händer små saker hela tiden!


Förresten så frågade vi våran BVC-tant idag om hur vi ska göra med lillan angående hennes "skräck" mot andra människor. Barn brukar ha en sådan period men den brukar allra oftast infalla senare. Våran "tant" talade om för oss att det inte finns något att göra direkt annat än att respektera henne och låta henne vara hos mig och R men att vi ändå ska vänja henne vid folk men att hon får vara hos mamma och pappa där det är tryggt. Om man tvingar henne så kan tydligen den här perioden bli längre och det vill vi ju inte. Så det är bara att vänta ut henne helt enkelt.

Kommentarer

Prata med mig:

Namn:
Remember me?

E-postadress:

URL:

Kärleksbrev:

Trackback